Opprette Avviksrapporter
Utfør et globalt søk etter “Avviksrapporter” og velg dette alternativet for å starte prosessen med å opprette en avviksrapport.
Deretter åpnes dette vinduet, hvor du kan registrere informasjon om avviket:
Felt
Bruk følgende felt for å registrere relevant informasjon for avviket/hendelsen du skal rapportere.
Rapportering:
Nr.
Nummeret for avviket blir automatisk generert. Nummer serie bestemmes i Oppsett av Deviation Management.
Registrert av
Dette feltet angir hvem som oppretter rapporten. Feltet baserer seg på selgere/innkjøpere-listene, så hvis du ikke finner navnet du ønsker må det registreres der først.
Opprettet
Datoen blir automatisk satt til dagens dato.
Lokasjonskode
Velg lokasjon for hvor avviket/hendelsen skjedde.
Involvert utstyr:
Kode for utstyrskategori
Velg utstyrskategorien for utstyret relatert til avviket. Valgene hentes fra Kategorier for utstyr-lista.
Kode for utstyr
Angi koden for utstyret i den gitte utstyrskategorien. Valgene hentes ut fra utstyrene registrert til utstyrskategoriene fra feltet over.
Internprosesskode
Velg for hvilken interne prosess avviket skjedde. Valgene hentes fra Interne prosesser-lista.
Internt avvik
Aktiver dette feltet om avviket skal registres som en intern feil. Dette tilsier om feilen skjedde innad deres selskap.
Feilkode
Velg feilkode for avviket. Valgene hentes fra Avviksfeilkoder-lista.
Beskrivelse
Skriv en beskrivelse av avviket (ingen tegn begrensing).
Vare:
Berørt vare
Velg hvilken spesifikke vare fra rullegardinmenyen som ble påvirket av avviket. Hvis denne varen har definert Serienr for Varesporing fylles dette ut i feltet Serienr, eller hvis Partinr er definert for Varesporing fylles Partinr-feltet.
Kunde:
Salg til kunde nr.
Velg hvilken kunde som kjøpte/skulle kjøpe varen.
(Notat: Hvis du legger til en salgssordre under relaterte dokumenter som inneholder annen informasjon om kunde vil den verdien overskrive verdien du setter inn her.)
Kundeklage
Aktiver om rapporten skyldes en kundeklage.
Leverandør:
Kjøp fra leverandør nr.
Angi leverandørnummeret til leverandøren som varen skulle kjøpes/ble kjøpt fra.
(Notat: Hvis du legger til en bestilling under relaterte dokumenter som inneholder annen informasjon om leverandør vil den verdien overskrive verdien du setter inn her.)
Navn på kjøp fra leverandør
Hentet fra feltet Navn i leverandørkortet til leverandør nr. gitt over.
Feil hos leverandør
Aktiver feltet om feilen ligger hos leverandøren.
Relaterte dokumenter
Legg ved dokumenter relatert til avviket. Mulige dokumenttyper er salgsordre, bestillinger og produksjonsordre.
Tekniske tegninger
Legg til tegningsnummeret for tekniske tegninger relatert til avviket
Ansvarlig for videre behandling
Velg personen som er ansvarlig for videre behandling av rapporten. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.
Disposisjon:
Varedisposisjon
Spesifiser hvordan varen som avviket gjelder for ble behandlet. Valgene er som følger:
Brukt - varen ble brukt til tross for avviket
Vraket - varen ble vraket
Reparert - varen ble reparert
Annen - noe annet ble gjort
Kommentar
Legg til supplerende tekst for disposisjon av varen.
Rapportert til kunde dato
Dato for når avviket ble rapportert til kunden.
Kundens svar
Spesifiser om kunden har Godtatt eller Avslått beslutningen om avviket.
NCR-nummer
Angir “Non Compliance Report” nummeret relatert til avviksrapporten.
Årsakskode
Velg årsakskoden relatert til avviket. Valgene er hentet fra tilhørende Årsakskoder i Avviksfeilkoder-lista.
Årsaksbeskrivelse
Beskrivelsen tilhørende Årsaksoden fra feltet over.
Årsaksdetaljer
Fritt felt for mer detaljert informasjon om årsaken til avviket (ingen tegn begrensning).
Alvorlighetsgrad
Angi nummeret for alvorlighetsgraden. Basert på valgene dine under Oppsettet av Deviation Management vil fargekode og klassifisering automatisk legges inn basert på verdien for alvorlighetsgraden.
Økonomiske konsekvenser:
Økonomisk tap
Angi beløpet for det økonomiske tapet selskapet har pådratt seg på grunn av avviket.
Fordeling
Oppgi en detaljert fordeling som viser hvordan det økonomiske tapet ble beregnet.
Utførelse:
Ansvarlig for utførelse
Velg personen som er ansvarlig for disposisjonen av varen. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.
Frist for gjennomførelse
Angi en dato frist for når disposisjonen skal gjennomføres.
Utførelsesdato
Etter disposisjonen er gjennomført kan datoen for gjennomførelsen settes her.
Korrigerende tiltak:
Oppgi hvilke tiltak som skal gjennomføres for å rette opp i avviket (ingen tegn begrensning).
Ansvarlig for korrigerende tiltak
Oppgi personen som er ansvarlig for gjennomførelse av tiltakene beskrevet i feltet over. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.
Frist for korrigerende tiltak
Angi en dato frist for når de korrigerende tiltakene skal ha blitt utført.
Dato for korrigerende tiltak
Etter de korrigerende tiltakene er gjennomført kan datoen for tiltakene settes her.
Konklusjon:
Oppfølging
Sammendrag av oppfølgingstiltakene for avviket.
Ansvarlig for kvalitetssikring
Oppgi personen som er ansvarlig for kvalitetssikring av oppfølgingen til avviket. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.
Avviksbehandling avsluttet
Oppgi datoen personen ble tilordnet ansvaret for kvalitetssikring av avvikets oppfølging.