Skip to main content
Skip table of contents

Opprette Avviksrapporter

Utfør et globalt søk etter “Avviksrapporter” og velg dette alternativet for å starte prosessen med å opprette en avviksrapport.

image-20240621-081051.png

Deretter åpnes dette vinduet, hvor du kan registrere informasjon om avviket:

image-20240621-080916.png

Felt

Bruk følgende felt for å registrere relevant informasjon for avviket/hendelsen du skal rapportere.

Rapportering:

Nr.

Nummeret for avviket blir automatisk generert. Nummer serie bestemmes i Oppsett av Deviation Management.

Registrert av

Dette feltet angir hvem som oppretter rapporten. Feltet baserer seg på selgere/innkjøpere-listene, så hvis du ikke finner navnet du ønsker må det registreres der først.

Opprettet

Datoen blir automatisk satt til dagens dato.

Lokasjonskode

Velg lokasjon for hvor avviket/hendelsen skjedde.

Involvert utstyr:

Kode for utstyrskategori

Velg utstyrskategorien for utstyret relatert til avviket. Valgene hentes fra Kategorier for utstyr-lista.

Kode for utstyr

Angi koden for utstyret i den gitte utstyrskategorien. Valgene hentes ut fra utstyrene registrert til utstyrskategoriene fra feltet over.

image-20240808-125807.png

Internprosesskode

Velg for hvilken interne prosess avviket skjedde. Valgene hentes fra Interne prosesser-lista.

Internt avvik

Aktiver dette feltet om avviket skal registres som en intern feil. Dette tilsier om feilen skjedde innad deres selskap.

Feilkode

Velg feilkode for avviket. Valgene hentes fra Avviksfeilkoder-lista.

Beskrivelse

Skriv en beskrivelse av avviket (ingen tegn begrensing).

Vare:

Berørt vare

Velg hvilken spesifikke vare fra rullegardinmenyen som ble påvirket av avviket. Hvis denne varen har definert Serienr for Varesporing fylles dette ut i feltet Serienr, eller hvis Partinr er definert for Varesporing fylles Partinr-feltet.

Kunde:

Salg til kunde nr.

Velg hvilken kunde som kjøpte/skulle kjøpe varen.

(Notat: Hvis du legger til en salgssordre under relaterte dokumenter som inneholder annen informasjon om kunde vil den verdien overskrive verdien du setter inn her.)

Kundeklage

Aktiver om rapporten skyldes en kundeklage.

Leverandør:

Kjøp fra leverandør nr.

Angi leverandørnummeret til leverandøren som varen skulle kjøpes/ble kjøpt fra.

(Notat: Hvis du legger til en bestilling under relaterte dokumenter som inneholder annen informasjon om leverandør vil den verdien overskrive verdien du setter inn her.)

Navn på kjøp fra leverandør

Hentet fra feltet Navn i leverandørkortet til leverandør nr. gitt over.

Feil hos leverandør

Aktiver feltet om feilen ligger hos leverandøren.

Relaterte dokumenter

Legg ved dokumenter relatert til avviket. Mulige dokumenttyper er salgsordre, bestillinger og produksjonsordre.

Tekniske tegninger

Legg til tegningsnummeret for tekniske tegninger relatert til avviket

Ansvarlig for videre behandling

Velg personen som er ansvarlig for videre behandling av rapporten. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.

Disposisjon:

Varedisposisjon

Spesifiser hvordan varen som avviket gjelder for ble behandlet. Valgene er som følger:

  • Brukt - varen ble brukt til tross for avviket

  • Vraket - varen ble vraket

  • Reparert - varen ble reparert

  • Annen - noe annet ble gjort

Kommentar

Legg til supplerende tekst for disposisjon av varen.

Rapportert til kunde dato

Dato for når avviket ble rapportert til kunden.

Kundens svar

Spesifiser om kunden har Godtatt eller Avslått beslutningen om avviket.

NCR-nummer

Angir “Non Compliance Report” nummeret relatert til avviksrapporten.

Årsakskode

Velg årsakskoden relatert til avviket. Valgene er hentet fra tilhørende Årsakskoder i Avviksfeilkoder-lista.

image-20240808-123817.png

Årsaksbeskrivelse

Beskrivelsen tilhørende Årsaksoden fra feltet over.

Årsaksdetaljer

Fritt felt for mer detaljert informasjon om årsaken til avviket (ingen tegn begrensning).

Alvorlighetsgrad

Angi nummeret for alvorlighetsgraden. Basert på valgene dine under Oppsettet av Deviation Management vil fargekode og klassifisering automatisk legges inn basert på verdien for alvorlighetsgraden.

Økonomiske konsekvenser:

Økonomisk tap

Angi beløpet for det økonomiske tapet selskapet har pådratt seg på grunn av avviket.

Fordeling

Oppgi en detaljert fordeling som viser hvordan det økonomiske tapet ble beregnet.

Utførelse:

Ansvarlig for utførelse

Velg personen som er ansvarlig for disposisjonen av varen. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.

Frist for gjennomførelse

Angi en dato frist for når disposisjonen skal gjennomføres.

Utførelsesdato

Etter disposisjonen er gjennomført kan datoen for gjennomførelsen settes her.

Korrigerende tiltak:

Oppgi hvilke tiltak som skal gjennomføres for å rette opp i avviket (ingen tegn begrensning).

Ansvarlig for korrigerende tiltak

Oppgi personen som er ansvarlig for gjennomførelse av tiltakene beskrevet i feltet over. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.

Frist for korrigerende tiltak

Angi en dato frist for når de korrigerende tiltakene skal ha blitt utført.

Dato for korrigerende tiltak

Etter de korrigerende tiltakene er gjennomført kan datoen for tiltakene settes her.

Konklusjon:

Oppfølging

Sammendrag av oppfølgingstiltakene for avviket.

Ansvarlig for kvalitetssikring

Oppgi personen som er ansvarlig for kvalitetssikring av oppfølgingen til avviket. Valgene er hentet fra Brukeroppsett-lista.

Avviksbehandling avsluttet

Oppgi datoen personen ble tilordnet ansvaret for kvalitetssikring av avvikets oppfølging.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.