Transportbestillinger
Med Cargonizer Connector kan du bestille transport for varene på salgsordrene dine i Business Central. For å gjøre dette må du opprette en transportbestilling. En transportbestilling viser fraktinformasjon som hva som skal transporteres, hvorfra og til hvor. Transportbestillingen sendes deretter til transportøren for å bestille frakten.
Cargonizer Connector fyller ut mye av informasjonen som trengs på en transportbestilling for deg.
Opprett en transportbestilling for salgsordrer
Du kan opprette transportbestilling enten manuelt eller automatisk når du sender en salgsordre.
Opprett en transportbestilling automatisk
For å opprette transportbestilling automatisk les Opprett automatisk en transportbestilling når du leverer salgsordrer på Kom i gang-siden.
Opprett en transportbestilling manuelt
Åpne salgsordren du vil opprette en transportbestilling for.
Under Levering og fakturering-overskriften, i Transportør-feltet, velg en transportavtale (dette tilsvarer en transportavtale i Logistra Cargonizer).
I Transportørtjeneste-feltet velger du en transportørtjeneste (dette tilsvarer et produkt i Logistra Cargonizer).
Velg Ny på båndet, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under Frakt betaling-overskriften fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under Transportbestillingslinjer-overskriften, sørg for at kolonnene Vekt, Antall og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
5. Velg Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
6. For å see transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Opprett en transportbestilling for serviceordrer
Åpne serviceordren du ønsker å opprette en transportbestilling for.
Under Levering-underskriften, i Transportørkode-feltet, velg en transportør (dette tilsvarer en transportavtale i Logistra Cargonzier).
I Transportørservicekode-feltet velger du en tjeneste (dette tilsvarer et produkt i Logistra Cargonizer).
På båndet, velg Ny, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under overskriften Frakt betaling fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under overskriften Transportbestillingslinjer, sørg for at kolonnene Antall, Vekt og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
5. Velg Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
6. For å see transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Opprett en transportbestilling for bokførte servicefølgesedler
Åpne den bokførte servicefølgesedler som du ønsker å opprette en transportbestilling for.
På båndet velg Ny, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under overskriften Frakt betaling fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under Transportbestillingslinjer-overskriften, sørg for at kolonnene Antall, Vekt og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
5. Velg Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
6. For å se transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Opprett en transportbestilling for bokførte følgesedler
Åpne den bokførte følgesedler som du ønsker å opprette en transportbestilling for.
På båndet velg Ny, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under Frakt betaling-overskriften fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under Transportbestillingslinjer-overskriften, sørg for at kolonnene Antall, Vekt og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
5. Velg Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
6. For å se transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Opprett transportbestilling for overføringsordrer
Du kan opprette transportbestilling enten manuelt eller automatisk når du sender en salgsordre.
Opprett en transportbestilling automatisk
For å opprette transportbestilling automatisk les Opprett automatisk en transportbestilling når du leverer overføringsordrer på Kom i gang-siden.
Opprett en transportbestilling manuelt
Åpne salgsordren du vil opprette en transportbestilling for.
Under Levering og fakturering-overskriften, i Transportør-feltet, velg en transportavtale (dette tilsvarer en transportavtale i Logistra Cargonizer).
I Transportørtjeneste-feltet velger du en transportørtjeneste (dette tilsvarer et produkt i Logistra Cargonizer).
Velg Ny på båndet, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under Frakt betaling-overskriften fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under Transportbestillingslinjer-overskriften, sørg for at kolonnene Vekt, Antall og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
Velg
Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
For å see transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg
Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Opprett en transportbestilling for bokført overføringsleveranse
Åpne den bokførte overføringsleveransen du ønsker å opprette en transportbestilling for.
Under Levering-underskriften, i Transportørkode-feltet, velg en transportør (dette tilsvarer en transportavtale i Logistra Cargonzier).
I Transportørservicekode-feltet velger du en tjeneste (dette tilsvarer et produkt i Logistra Cargonizer).
På båndet, velg Ny, og velg deretter Transportbestilling. En ny side vises.
Fyll ut, rediger og send en transportbestilling
På den nye transportbestilling-siden du nettopp har opprettet, under Generelt-overskriften, fyll ut Mottakerens referanse og Melding til transportør-feltene etter behov.
Under overskriften Frakt betaling fyller du ut Fraktbetaler og Fraktbetalerens kundenr.-feltene etter behov. Kontroller at Fraktbetalerens adresse-feltet er riktig fylt ut.
Under overskriften Transportbestillingslinjer, sørg for at kolonnene Antall, Vekt og Enhet for hver linje er fylt ut riktig.
Hvis du ønsker å redigere transportbestillingen videre i Logistra Cargonizer før den sendes til transportøren, sørg for at Overfør direkte ikke er aktivert under Generelt-overskriften.
(Dette kan være aktuelt hvis du ønsker å velge en tjeneste levert av operatøren som ennå ikke er implementert i Cargonizer Connector.)
Velg
Startside på båndet, og velg deretter Sende. Transportbestillingen er nå sendt.
For å see transportbestillingen i Logistra Cargonizer, velg
Naviger på båndet, og velg deretter Åpne i Cargonizer (sørg for at du er logget på Logistra Cargonizer).
Få et prisoverslag
For transportørene som støtter prisoverslag, kan du få et prisoverslag for transportordren før du sender den. Prisoverslaget vil vises i faktaboksen på høyre side av transportbestilling-siden.
For å få et prisoverslag:
På båndet velg Startside og velg deretter Få estimert pris.
Rediger en transportbestilling i Logistra Cargonizer
Dersom Overfør direkte ikke var aktivert når du sendte transportbestillingen, må du logge inn på Logistra Cargonizer hvor du kan redigere transportbestillingen videre før du sender den til transportøren derfra.
På båndet velg Naviger, og velg deretter Åpne i Cargonizer.
Last ned fraktbrev og etiketter
Når du har sendt en transportbestilling, kan du laste ned fraktbrev og/eller etiketter.
På båndet velg Startside, og velg deretter Last ned fraktbrev og/eller Last ned etiketter. En PDF-fil vil bli lastet ned til enheten din.
Skriv ut fraktbrev og etiketter
Fraktbrev
Når du har lastet ned fraktbrevet til datamaskinen din (se avsnittet ovenfor), kan du skrive det ut på samme måte som alle andre dokumenter.
Etiketter
Bruk DirectPrint
Logistra selger en løsning som består av en etikettskriver og en dongle kalt DirectPrint. Denne løsningen krever ikke noe annet oppsett enn å koble skriveren gjennom dongelen til ditt lokale nettverk (må være en kablet tilkobling) og lar deg enkelt skrive ut etikettene dine direkte fra Business Central.
For å skrive ut etikettene for en transportbestilling med DirectPrint:
Velg Startside på båndet. Velg deretter Skriv ut etiketter (DirectPrint).
Velg skriveren du vil bruke til å skrive ut etikettene fra listen som vises.
Uten DirectPrint
Hvis du ikke bruker DirectPrint-løsningen, kan du laste ned etikettene som PDF til datamaskinen din (se avsnittet ovenfor) og skrive dem ut på samme måte som andre dokumenter.
Spor forsendelsen
Når du har sendt en bestilling, kan du holde styr på forsendelsen din.
For å gjøre det:
Velg Naviger på båndet, og velg deretter Spor forsendelse. En ny fane åpnes i nettleseren din og viser sporingsinformasjonen på operatørens nettsted.
Servicepartnere
Cargonizer Connector støtter bruk av servicepartnere. Hvis du har valgt en transportavtale og et produkt som støtter servicepartnere, vil Cargonizer Connector automatisk velge den første tilgjengelige servicepartneren for transportordren din.
Oversikt over transportbestillinger
Hvis du har rollen Ordrebehandler i Business Central kan du se en oversikt over transportbestillinger i systemet og statusen på dem.

Oversikt over transportbestillinger
Ikke sendt
Dette er transportbestillinger som er opprettet, men ikke sendt over til Logistra Cargonizer eller transportøren.
Sendt ikke skrevet ut
Viser transportbestilling som er sendt til Logistra Cargonizer eller transportøren, men hvor etikettene ikke er skrevet ut.
Behandlet i dag
Viser transportbestilling som er sendt og skrevet ut i dag.
Feil
Viser transportbestilling som det har oppstått feil for. Hvis du klikker på den vil du se årsaken til feilen. Du kan fikse det og behandle det på nytt.